Ligowe ABC

Ligowe ABC 

PODSTAWOWE ZASADY ROZGRYWEK PLŻ 2:
  • Zmagania w PLŻ 2 składają się z dwóch części. Najpierw siedem drużyn walczy w rundzie zasadniczej, a następnie najlepsza czwórka w finałowej.
  • W rundzie zasadniczej każdy zespół rozegra po 12 spotkań (6 na własnym torze i 6 na wyjeździe).
  • W rundzie zasadniczej za zwycięstwo otrzymuje się 2 meczowe punkty. Dodatkowo za lepszy bilans w dwumeczu drużyna otrzymuje jeden punkt meczowy (tzw. bonus).
  • W rundzie zasadniczej maksymalnie można zdobyć 30 punktów meczowych (24 za wygranie wszystkich meczów i 6 bonusów).
  • Runda finałowa składa się z półfinałów (mecz i rewanż)  i finału (także mecz i rewanż).
  • W półfinałach obowiązuje klucz: 4-1 i 3-2. Gospodarzem pierwszego meczu zawsze jest zespół, który zajął niższe miejsce po rundzie zasadniczej.
PODSTAWOWE ZASADY ROZEGRANIA MECZU PLŻ 2:
  • Mecz składa się z 15 wyścigów. Wyścig z czterech okrążeń.
  • Drużyny składają się z 7 zawodników, wśród nich musi być dwóch polskich juniorów (do 21. roku życia) oraz maksymalnie dwóch obcokrajowców.
  • W jednym wyścigu bierze udział 4 zawodników, po 2 z każdej drużyny.
  • Gospodarze w całych zawodach jeżdżą w kaskach czerwonym i niebieskim, a goście w żółtych i białych.
  • W wyścigach za pierwsze miejsce otrzymuje się 3 punkty, za drugie 2 punkty, za trzecie 1 punkt, za czwarte 0 punktów.
  • Jeżeli przynajmniej trzech zawodników dojedzie do mety, to w wyścigu mogą paść rezultaty: 5:1, 4:2, 3:3, maksymalnie rozmiary zwycięstwa w meczu 75:15 (przy założeniu, że wyścigi ukończą wszyscy zawodnicy).
  • W sytuacji, gdy drużyna przegrywa sześcioma punktami, może skorzystać z tzw. rezerwy taktycznej. Wówczas menedżer/trener drużyny może posłać do boju dowolnego zawodnika i jest to jego dodatkowy start w meczu.
  • Każdy zawodnik może pojechać maksymalnie w siedmiu wyścigach (pięć w każdej sytuacji, dodatkowo jeden w ramach rezerwy taktycznej i dodatkowo jeden w ramach tzw. zastępstwa zawodnika).
  • W sytuacji gdy jeden z liderów doznał kontuzji i nie może przyjechać na mecz, to wówczas drużyna może skorzystać z tzw. zastępstwa zawodnika. Kontuzjowany zawodnik znajduje się w składzie, ale cztery razy w jego miejsce startują koledzy z zespołu.
  • W ostatnim wyścigu jadą ci zawodnicy, którzy zdobyli największą liczbę punktów dla swoich drużyn.
  • W przypadku na przykład padającego deszczu mecz może zostać przerwany. Jeżeli nastąpi to po siódmym wyścigu, to spotkanie jest zaliczone.
 
PODSTAWOWE DANE NA TEMAT MOTOCYKLA ŻUŻLOWEGO:
  • Motocykl żużlowy przeznaczony jest tylko do wyścigów. Nie nadaje się do poruszania po drodze, m.in. nie ma hamulców czy skrzyni biegów.
  • Motocykl nie ma rozrusznika, a uruchamiany jest na „zapych”. Wyłącznik zapłonu uruchamia się sznurkiem, który jest zawieszony na nadgarstku prawej ręki zawodnika. W sytuacji gdy żużlowiec upada, silnik automatycznie gaśnie.
  • Jedynym producentem kompletnych motocykli jest czeska JAWA. Najpopularniejszym silnikiem jest natomiast włoski GM. Tylko te dwie firmy liczą się w tej dyscyplinie.
  • Pojemność silnika nie może przekraczać 500 cc.
  • Po około 25-30 wyścigach silnik wymaga przeglądu, a po 100 wyścigach generalnego remontu.
  • Konstrukcyjnie motocykl jest przystosowany do skręcenia w lewo (kierownica skręca w obie strony), bo tylko w tę stronę skręca się podczas wyścigów.
  • Waga motocykla to zaledwie ok. 77 kilogramów.
  • Motocykl zakupiony przez zawodnika wymaga tzw. tuningu, który przeprowadza wąska wyspecjalizowana grupa mechaników.
  • Motocykl żużlowy spala czysty spirytus metylowy, czyli metanol.
  • Prędkość maksymalna to około 100 kilometrów na godzinę.
  • Przyspieszenie do 100 kilometrów motocykl uzyskuje po 3 sekundach
PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE ZAWODNIKA:
  • Żużlowcy wyposażeni są w kombinezony, które obecnie najczęściej wykonane są z kevlaru, który ma wysoką odporność na rozciąganie.
  • Na lewym bucie zawodnik ma specjalną łyżwę, która pomaga przy pokonywaniu łuków tzw. ślizgiem kontrolowanym.
  • Kask z goglami ma tzw. zrywki, które zawodnik zrywa w trakcie wyścigu, w sytuacji gdy gogle ulegną zabrudzeniu.
OPIS TORU ŻUŻLOWEGO:
  • Tory żużlowe liczą od 265 metrów do 425 metrów. Muszą mieć dwie proste i dwa wiraże. Tor na Golęcinie ma 370m.
  • Czas trwania wyścigu to około jedna minuta.
  • Najczęściej nawierzchnią toru jest granit. W Poznaniu tor jest „sjenitowy”
  • W Polsce tory muszą być otoczone tzw. bandą powietrzną (pneumatyczną).
  • Start i meta mieści się na jednej z prostych.
  • W Polsce dla celów statystycznych prowadzone są pomiary, dotyczące rekordów poszczególnych torów.
Dziękujemy PGE Ekstraliga za udostępnienie powyższych materiałów.